الهمراد سیف؛ داود حمیدی رزی
چکیده
افزایش بهرهوری عوامل تولید یکی از مهمترین محورهای راهبردی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بوده که در بندهای 3، 4 و 20 صریحاً بدان اشاره شده است. در این بین افزایش بهرهوری انرژی بسیار مورد توجه سیاستگذاران کلان کشور قرار گرفته است چرا که افزایش شدت مصرف انرژی علاوه بر اتلاف منابع منجر به بنبست زیست محیطی و کاهش توان اکولوژیکی نیز میشود. ...
بیشتر
افزایش بهرهوری عوامل تولید یکی از مهمترین محورهای راهبردی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بوده که در بندهای 3، 4 و 20 صریحاً بدان اشاره شده است. در این بین افزایش بهرهوری انرژی بسیار مورد توجه سیاستگذاران کلان کشور قرار گرفته است چرا که افزایش شدت مصرف انرژی علاوه بر اتلاف منابع منجر به بنبست زیست محیطی و کاهش توان اکولوژیکی نیز میشود. در این راستا، تحقق کمی و کیفی ساختار اقتصادی دانشبنیان در کشور و استانها میتواند منجر به کاهش شدت انرژی شود.
با عنایت به موارد مذکور، هدف این مطالعه بررسی رابطه میان شاخصهای منتخب ساختار اقتصادی دانشبنیان و شاخص شدت انرژی در استانهای کشور طی دوره 1389-1392 میباشد. بدین منظور، مدل پژوهش در چارچوب دادههای پانلی تصریح شده و ضرایب توسط تخمینزن حداقل مربعات تعمیمیافته(GLS) پانلی برآورد شدند. بر طبق نتایج متغیرهای ضریب نفوذ اینترنت و شدت مشترکان تلفنهای همراه بهترتیب اثر منفی معنادار و مثبت بیمعنی بر شاخص شدت انرژی استانها داشتهاند؛ در این میان، کنترل اثر متغیر ضریب نفوذ اینترنت در مدل اقتصادسنجی پژوهش، باعث افزایش کشش قیمتی شدت انرژی شده و کارایی سیاستهای قیمتی را ارتقاء میدهد. همچنین تأثیر متغیر شدت شاغلان با مدرک فوقدیپلم و لیسانس در کاهش شدت انرژی استانها بیشتر از اثر متغیر شدت شاغلان با مدرک تحصیلات تکمیلی(فوق لیسانس و بالاتر) است. در مجموع شاخص اقتصاد دانشبنیان باعث کاهش انرژیبری تولید ناخالص داخلی استانها شده و ساختار اقتصادی دانشبنیان پتانسیل کاهش شدت انرژی در استانهای کشور را دارا میباشد.